Steinsprut og andre oppussingsbehov

I går måtte bilen til verksted for steinsprutskader. Det er fordi enkelte i familien har behov for å kjøre lange bilturer innover skog og hei. Det er derfor steinsprut oppstår. Det er kilometervis med grusveier i gjemte strøk i områdene rundt oss. Det er så spennende å kjøre der, liksom en annen verden utenfor den vi er kjent med. Hvis vi bare kjørte hovedveier kunne vi komme til å tro at verden ser slik ut. At verden er laget av betongfendere, lyktestolper og skogutsikt.

steinsprut

Skogen bortenfor veien ser så annerledes og mystisk ut. Om man er vågal nok kan man finne småveier inn i dette paradiset. Grusete stier uten asfalt som følger terrenget på gamlemåten rundt, opp og over hindringer. Merkelig nok spiller det ingen rolle hvor i dette landstrakte land vi befinner oss. Inne i hver skog, langs hver og en snirklete sti befinner en eller annen nordmann seg.

Oppdagelsesreise
Nordmenn på slike steder er noen ganger observerbare når de studerer deg som passerer. Det er lett å se at jo mer øde et sted er. Jo mer snur folk seg når du passerer. Vi bare glir forbi i bilen og studerer alt gjennom vindusruten som om vi var i dyreparken. Desverre hender det at vi får steinsprut slike steder.

Vi har så lyst på en gammel veteranbil. En slik en som tar oss til andre tider, andre steder, der fremtiden ikke eksisterer lenger. Nye biler føles så innelukkede. Det er nesten slik det var for enda lenger siden. På femtitallet og utover la bilprodusentene vekt på større vinduer og det de kalte panoramaruter, som var buede glass og stor fremskritt.

Bobla
Min familie hadde folkevogn, og med modellen 1303 fikk bobla buede frontrute for første gang og vi ser med dette at dette var utviklingen. Takluker ble mer og mer vanlige, og retningen var mer lys, mer utsik, mer vinduer.

Nittitallet
Før i tiden trodde vi åttitallet med sine farger og kantede design var verstingen i designhistorien. Nå i ettertid ser det ut til at nittitallet var like galt. Det som skjedde i løpet av nittitallet var det at sikkerhet ogutslipp kom i fokus. Samtidig kom det nmye seriøse billimerker fra blant annet korea på markede som presset prisene ned.

Sikkerhet
Med krav til sikkerhet kom det at taket i bilen skulle være mer enn bare et regnskydd. Taket skulle nå være kollisjonsikkert og hjelpe til med å holde i mot i kollisjoner. Tidligere hadde man forsøkt å minimere vindustolpene og bue frontruta rundt føreren, så ingen ting hindret sikten. Nå måtte taket strekke sin beskyttende hånd over føreren og bort til hjulopphenginnfestning for å stå i mot om noen skulle forsøke å komprimere fasongen på bilkupeen til ikke lenger å passe fører og passasjer. For å oppnå dette måtte man lange store solide stolper ned rett foran fører. Derfor vil vi ha veteranbil.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *